
Dojazd do pracy, a czas pracy kierowcy
Jednym z problemów związanych z rozliczaniem czasu pracy jest czas, w którym do pracy tej trzeba dojechać. W przypadku pracowników innych branż problem nie istnieje: dojeżdżają do pracy we własnym zakresie, nie wykonując w tym czasie czynności zawodowych. Inaczej ma się rzecz z kierowcami zawodowymi. Można powiedzieć, że dojeżdżając do firmy wykonują już swoją pracę. Dojazd do pracy, a czas pracy kierowcy, to skomplikowane zagadnienie. W przypadku gdy kierowca ma prowadzić pojazd, który nie znajduje się w firmie lub blisko jego domu, jego dojazd do pracy traktowany jest na jeden z dwóch sposobów. Sposób pierwszy: do miejsca, w którym stoi pojazd przeznaczony do pracy, kierowca zawodowy dojeżdża własnym samochodem lub komunikacją publiczną. Na wydruku tachografu notuje że wykonywał inną pracę. Zapisuje też czas trwania dojazdu do pracy. Wyjście to jest możliwe tylko wtedy, gdy do pracy dojeżdża samochodem ważącym mniej niż 3,5 tony. Sposób drugi: zawodowy szofer na miejsce rozpoczęcia swojej pracy dowożony jest przez innego kierowcę. W dokumentacji jazdy powinien się wówczas znaleźć zapis o gotowości w czasie zajętym przez dojazd. Kolejny problem, to dojazd kierowcy zawodowego z miejsca, w którym kończy pracę do domu. Jeśli jest to miejsce oddalone od siedziby firmy lub znajdujące się w sporej odległości od miejsca jego zamieszkania, również ma dwie możliwości. Do domu może dojechać prowadząc samodzielnie pojazd, którego waga nie przekracza 3,5 tony. Może to być samochód osobowy. Na wykresówce powinien zanotować „inna praca”. Jeśli kierowcę zawodowego z miejsca, w którym kończy pracę do miejsca gdzie mieszka dowozi inny kierowca, w tych samych rubrykach wpisuje „gotowość”. Podczas planowania czasu dojazdu kierowcy zawodowego z domu do pracy i z pracy do domu, należy bezwzględnie wziąć pod uwagę konieczność wypoczynku dziennego. Jeśli dojazd do miejsca, w którym rozpoczyna się kurs wynosi 13 godzin, to szofer zawodowy ma prawo do wybrania 9 godzin na wypoczynek. Dopiero po takiej przerwie, może wyruszyć na kolejny kurs. Kierowcy zawodowi mają obowiązek dokumentowania podróży do i z pracy. Kontrolerzy ruchu mają prawo do wglądu w ową dokumentację.
No comments yet